- Komerční sdělení -aktuálně
- Reklama -zprávy

Afrobeats: Ako starý nový žáner ovláda hitparády

Afrobeats má blízko k žánru Afrobeat, ktorého priekopníkom bol Fela Kuti v 70. rokoch. Líši sa však pôvodom a niektorými črtami. Afrobeats je zvyčajne veselý, digitálne produkovaný a text je v angličtine, niektorom západoafrickom jazyku alebo v pidžinských jazykoch, zatiaľ čo Kutiho hudba je viac politická a symfonická.

Tento žáner je už dlhšie na vzostupe a postupne sa v ňom objavilo aj niekoľko hviezd.

V začiatkoch to boli 2Baba, D‘banj a špičkový producent Don Jazzy, vďaka ktorým si táto hudba začala získavať publikum aj mimo západnej Afriky. Potom ich rady rozšírili Tiwa Savage, Davido, Yemi Alade, Mr. Eazi, nedávni víťazi Grammy Burna Boy a Wizkid a niekoľko umelcov z celej západnej Afriky, vrátane Sarkodie, Shatta Wale, Efya a ďalších z Ghany.

Sklamaním nie je ani nová generácia hitmakerov, kde žiaria mladé tváre ako Rema a Ayra Starr. Zanietení umelci zvuk kontinentu dostali do centra pozornosti.

Rýchly vzostup Afrobeats

Africkí hudobníci teraz rýchlo menia zvuk a štruktúru mainstreamovej hudby, pričom Afrobeats práve majú za sebou svoj najúspešnejší rok vôbec. Burna Boy a Wizkid, dvaja z najvýznamnejších nigérijských interpretov, v roku 2021 vyhrali cenu Grammy a hviezdy amerického popu masovo vstupovali na scénu.

Tems, ďalšia nigérijská hudobníčka, vydala na svojom EP jeden z najvýznamnejších singlov roka If Orange Was a Place, po ohromujúcom hosťovskom výstupe na Drakeovom Certified Lover Boy. Ďalej treba spomenúť Amaarae, ghansko-americkú afrofuzionistku, ktorej remix s asistenciou Kali Uchis jej skladby z roku 2020 Sad Girlz Luv Money sa stal online mantrou pre nezávislé ženy.

CKayov zamilovaný singel, Love Nwantiti, sa minulý rok dostal do Top 40 v USA po tom, ako sa stal jednou z najvyhľadávanejších skladieb na Shazame a niekoľko mesiacov dominoval na TikToku.

Jedinečne africký zvuk

Napriek pôsobivému západnému crossoveru Afrobeats nemožno odtrhnúť od africkej kultúry. Je to zjavné v skladbe On The Low od Burna Boy, pôsobivom songu z jeho albumu African Giant z roku 2019, pričom na celom albume sa nájdu témy ako kolonizácia, ekonomika či politika.

S globálnym hitom minulého leta Essence sa Wizkid, narodený v Lagose, prvýkrát dostal do rebríčka Billboard Hot 100 samostatne a vyšplhal sa až do Top 10 (na najvyššiu priečku hitparády sa dostal iba ako hosť v Drakeovom afro-karibskom hite One Dance).

Text piesne „only you fi hold my body“ je žiarivým príkladom prísne rytmizovaného jazyka tejto diaspóry, schopnosti ľudí prispôsobiť sa tuhým jazykom (v tomto prípade angličtine) a vliať do nich textúru a život.

Tento zaujímavý trend nasleduje aj pôvodná verzia nigérijského umelca Fireboy DML Peru, vydaná minulé leto. Je to, akoby ste naraz zažili všetky atraktívne črty Afrobeats.

V hypnotickom rytme nigérijského producenta Shizziho sa rozvíja nádherné polyrytmické bubnovanie a Fireboyov hlas plynule cvála v tempe bubnov. Podstata krásy piesne vychádza z pidžinského dialektu angličtiny, a prepínania kódov, ako je bežné v celej západoafrickej hudbe.

Rastúce publikum

Nigéria je obrovským centrom, odkiaľ pochádza väčšina afrických hviezd, ako aj hity Afrobeats, ktoré si svet zamiloval. Nie je ťažké vysvetliť dominanciu Nigérie s jej vyše 200 miliónmi ľudí, relatívnym blahobytom a rozvinutým hudobným ekosystémom.

Okrem toho sú Nigérijčania roztrúsení takmer po celom svete a podľa ghanského producenta a DJa Julsa sú všade „hlasní a hrdí“.

New York, región okolo Washingtonu D.C., Houston a Atlanta sú domovom mnohých Západoafričanov v diaspóre a ich amerických detí prvej generácie. Afrobeats sú typické pre stretnutia Afričanov a Karibčanov, ktorých kultúra a hudba majú spoločný pôvod.

Západné publikum je už na africkú kultúru vcelku zvyknuté. Juhoafrický komik Trevor Noah je jedným z  najpopulárnejších amerických komikov. Yaa Gyasi, americká autorka ghanského pôvodu z generácie mileniálov, získala niekoľko ocenení za svoje dve diela o africkej a americkej kultúre. V jednom zo svojich hitov a počas festivalu Coachella nasamplovala Beyoncé nigérijskú spisovateľku Chimamandu Ngozi Adichie.

No zdá sa, že najsilnejší a najbezprostrednejší vzťah k pulzu Afriky sa kryštalizuje v hudbe kontinentu, ktorá za vývoj, aký doteraz zaznamenala a prezentovala, vďačí neuveriteľným producentom. 

Preniknutie na scénu v USA

Je všeobecne známe, že USA hojne využívajú svoj fascinujúci hudobný a filmový priemysel na export svojich diel do celého sveta. Záplava diel je nekonečná a niet pred ňou úniku. Cudzie kultúry však až tak dobre neprijímajú.

Takže to, že Afrobeats prerazili na hudobnú scénu v USA, je veľká vec, oveľa väčšia ako úspech, ktorý mali v Spojenom kráľovstve – na rozmanitejšom a otvorenejšom trhu.

Naozaj sa dá povedať, že Afrobeats si v USA získali pozornosť. Burna Boy sa stal prvým africkým sólovým umelcom, ktorý bol headlinerom v Hollywood Bowl, a bude hrať v Madison Square Garden, čo je prvé vystúpenie nigérijského hudobníka na tomto mieste.

Niektorí komentátori pripisujú rast popularity Afrobeats v USA ich organickému úspechu, no aj istej demokratizácii ciest k sláve vďaka sociálnym médiám, ktoré uľahčujú štart, oživenie či dokonca raketový rast kariéry. No netreba zabúdať ani na neúnavných a zanietených jednotlivcov, ktorí dlho snívali o tom, že tento žáner prenesú na globálnu scénu.

Vôňa úspechu

Tento rok v marci nigérijský spevák a producent Afrobeats Tekno podpísal so Sportsbet.io dohodu, že bude veľvyslancom značky. Sportsbet.io prevádzkuje kasína na báze bitcoinov. A nielen kryptokasína sa ženú do spolupráce s umelcami Afrobeats.

Afrika, najmä Nigéria, je akoby ďalším nedobytým územím pre firmy z mediálneho sveta. Audiomack v Nigérii otvoril kanceláriu. Spotify tiež podniká isté kroky. Universal Music otvoril pobočku a podpísal zmluvy s hudobníkmi z celého kontinentu, vrátane Sauti Sol z Kene a tanzánskej superhviezdy Diamond Platnumz.

Hudobníci z Južnej Afriky, Tanzánie, Kene, Ghany a Nigérie ťažili z programov Apple Music ako Africa Now a Africa Rising. Všetky tri veľké spoločnosti okrem iného v roku 2019 podpísali licenčné zmluvy s Boomplay Music, jednou z najpopulárnejších streamovacích služieb v Afrike so 60 miliónmi predplatiteľov mesačne.

Stúpajúci záujem o africkú hudbu má jasné a vyslovene komerčné motívy, ako je napríklad mladá a prosperujúca populácia Afriky. Podľa prognóz OSN sa očakáva, že do roku 2100 Nigéria predbehne Spojené štáty ako tretiu najľudnatejšiu krajinu sveta a podľa analýzy PwC do roku 2050 bude medzi desiatimi najväčšími ekonomikami sveta.

Komodifikácia kultúry

Korede Akinsete napísala komentár pre OkayAfrica kde uvádza niekoľko zaujímavých argumentov. Akinsete tvrdí, že pojem Afrobeats vznikol koncom nultých rokov 21. storočia na klubovej scéne v Spojenom kráľovstve a mal označovať nigérijskú a ghanskú hudbu, ktorú si prvé generácie migrantov stále viac v kluboch žiadali.

Čoskoro sa stal všeobecným pojmom a dobre sa predával, čo Akinsete označuje ako komodifikáciu kultúry.

Burna Boy spolu s ďalšími umelcami spochybnil a dokonca osobne odmietol všeobecnú charakteristiku Afrobeats. Výhrady má voči tomu, čo všetko sa dá hodiť do jedného vreca s názvom Afrobeats. Ako povedal počas vystúpenia na Hot 97 v New Yorku, bolo by to podobné, ako keby sa hip-hop, R&B a dancehall onálepkovali spoločne ako Ameribeats.

Burna Boy svoju hudbu radšej označuje pojmom afro-fusion, so základom Afrobeatu Felu Kutiho a vrstvami diasporických štýlov. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že umelci, ktorí robia to, čomu hovoríme Afrobeats, sa nie príliš uspokojujú so žánrovou konformitou.

Crossover zvuku a dedičstva

Black Panther: The Album producenta Kendricka Lamara, inšpirovaný rovnomenným filmom štúdia Marvel, spojil umelcov s africkým dedičstvom prostredníctvom hudby a fúzie zvukov. Na albume sa podieľali juhoafrickí hudobníci ako rapper Yugen Blakrok, speváčka žánru gqom Babes Wodumo a osobnosti ako Kendrick Lamar, Jorja Smith a Khalid.

Po ňom v roku 2018 Beyoncé zostavila sprievodný album k remaku filmu Leví kráľ s názvom The Gift. Nazvala to svoj ,ľúbostný list Afrike‘ a na albume spojila hviezdy Afrobeats z celého spektra afrických žánrov.

Afrika a jej diaspóra nie vždy mali čosi, čo by ich zbližovalo. Technológia však z planéty spravila globálnu dedinu a spolupráca sa neustále rozrastá, čím sa na Západ dostáva to najlepšie z Afriky.

Afrobeats sa posilňuje ako kultúra

Podľa portálu Statista do roku 2023 vygeneruje nigérijský hudobný biznis 44 miliónov dolárov. Je to trend, ktorý môže spôsobiť revolúciu v afrických krajinách a nakloniť mocenskú rovnováhu v prospech čoraz silnejšej a kultúrnejšej mládeže.

Kampaň #EndSars, ktorá sa rozrástla na jednu z najväčších demonštrácií vedených mládežou v nedávnej histórii, získala celosvetové uznanie, keď speváci z Nigérie vyjadrili podporu demonštrantom a ich žiadostiam vláde.

Burna Boy vzdal hold obetiam nahlásenej policajnej brutality proti demonštrantom v Lagose s piesňou s názvom „20:10:20“.

Jedna vec je teraz jasná – Afrobeats je živá kultúra, ktorá si už vytvorila dedičstvo a predstavila svetu jedinečný hudobný zvuk, štýly, tance a posolstvá tohto kontinentu. A na to sme tu!

Další články autora

Komentáře

Sdílej naše články

- Reklama -PR články

Redakce doporučuje

Žena

královna