- Komerční sdělení -aktuálně
- Reklama -zprávy

Mala by Veľká cena Monaka zostať v kalendári F1? Niekoľko argumentov pre a proti

Klenotom pretekov F1 je už od nepamäti, ale čoskoro by mohla z kalendára zmiznúť.

Veľká cena Monaka so slávnou kľukatou traťou po dláždených uliciach Monte Carla mala zmluvu platnú len do roku 2022 a špekulovalo sa, že vedenie pretekov nebude súhlasiť s ďalším predĺžením .

Niektorí fanúšikovia boli zhrození, iní na to nazerali pragmatickejšie. Hoci je trať príťažlivá a romantická, začína pôsobiť zastaralo, a tak sa niektorí piloti na ňu sťažujú.

Prinášame pohľad z oboch strán diskusie o jednom z najikonickejších miest, kde sa preteky konajú.

V prospech VC Monaka

 

1.  Kulisa priťahuje divákov

Keď sa povie Monte Carlo, možno si predstavíte luxusné herne, ktoré obohacovali nočný život mesta dávno predtým, než vznikli online kasína.

Mesto je krásne samo o sebe, so stredovekou architektúrou a nádherným výhľadom na Stredozemné more. Je to kulisa, ktorú fanúšikovia F1 obdivujú v televízii alebo aj naživo, ak majú to šťastie, že sa im naskytne príležitosť mesto navštíviť.

Organizátori z ACM (Automobile Club de Monaco) dokážu preteky dokonale spropagovať ako najčarovnejšie v kalendári F1 a asi majú pravdu. Je to miesto, kam chodia bohatí a slávni, aby ich bolo vidieť, keď svoje miliónové jachty ukotvia v neďalekom prístave.

Dokonca aj futbalová superhviezda Cristiano Ronaldo tieto preteky miluje.

 

2.  Najlepší piloti chcú, aby preteky zostali

Piloti, bez ktorých by žiadne preteky neboli, si zaslúžia mať v diskusii dôležité slovo. Panuje všeobecná zhoda, že by preteky mali zostať.

Max Verstappen, ktorý vyhral Veľkú cenu Monaka v roku 2021, verí, že preteky do kalendára patria, pretože sú niečím výnimočné, hoci možno mu k tomuto názoru pomohlo aj to, že od roku 2015 býva v Monaku.

Rovnaký názor majú aj ďalšie hviezdy ako Fernando Alonso a Carlos Sainz, ktorí pretekom tiež prejavili podporu. Charles Leclerc sa vyjadril, že „bez Monaka to nie je F1“ a tvrdí, že žiadna iná trať ani zďaleka nie je taká adrenalínová ako okruh v Monte Carlo.

Hviezdy asi vedia, o čom hovoria. Napokon, oni tam aj pretekajú.

 

3.   Je to ultimatívny test

Kľúčovým dôvodom príťažlivosti pre pilotov, a teda aj pre fanúšikov, je rozhodujúci súboj medzi človekom, strojom a pretekárom.

Odborníci označili Monako za „jedinečnú výzvu“, ktorá vyžaduje mimoriadne fyzické a psychické sily, lebo piloti musia prekonávať veľmi úzke zákruty v stredovekých uliciach mesta. Drobná odchýlka od extrémnej presnosti môže viesť ku katastrofe, takže jazdci šoférujú priam so zaťatými zubami.

Aj diváci v uliciach môžu odvahu a zručnosť pilotov obdivovať z bezprostrednej blízkosti. Keď k tomu pripočítame prestíž, že sledujete jedno z najslávnejších športovísk v plnom nasadení, je jasné, prečo ho toľko ľudí oceňuje.

 

Proti

1.  Pre pilotov je to náročné

Vývoj vozidiel F1 za posledných niekoľko desaťročí bol fenomenálny. Dnešné autá sú oveľa ťažšie, dlhšie a širšie ako ich predchodcovia a dosahujú oveľa vyššie rýchlosti.

Pre milovníkov pretekov je to síce vzrušujúce, ale prináša to so sebou aj nové riziká. Jazda po kľukatej monackej trati je mimoriadne nebezpečná, až natoľko, že sa zvyšuje pravdepodobnosť havárií.

Podľa Lewisa Hamiltona sa z okruhu takmer vytratila možnosť predbiehania. Britská legenda F1 uviedla, že v súčasnosti na to treba mať šťastie aj stratégiu, zatiaľ čo pred 30 rokmi bolo predbiehanie bežné.

Ak sa budú autá naďalej rovnako vyvíjať, môže sa stať, že trať v Monaku začne pôsobiť nezvládnuteľne.

 

2.  F1 sa posunula vpred

V rýchlo sa rozvíjajúcom svete automobilových pretekov sa Monako snaží držať krok. Ako nedávno povedal riaditeľ Red Bullu Christian Horner: „Musíte sa vyvíjať. Ak stojíte na mieste, idete dozadu.“

O niekoľko rokov môže Monako vďaka svojim malým uličkám a staromódnym zariadeniam pôsobiť anachronicky, ako čosi, čo je tu len vďaka svojej kultúre a dedičstvu.

Z finančného hľadiska už F1 nepotrebuje príjmy z Monaka. Dnešné nové superlokality, ako napríklad Abú Zabí a Katar, platia oveľa vyššie poplatky za hosťovanie a majú väčší priestor na zlepšenie v budúcnosti.

3.   V televízii to nevyzerá dobre

Spomínali sme, že Monako je veľkým zážitkom pre divákov naživo, ale čo tí, ktorí ho sledujú doma?

Je jednoducho fakt, že veľa zmyslových zážitkov sa prostredníctvom digitálnych médií stráca, lebo diváci nemajú možnosť zažiť zvuk a vôňu jednej z najstarších tratí na svete. Malá trať navyše znamená, že preteky vyzerajú ako zhluky súťažiacich vozidiel, takže je ťažké rozoznať, kto vlastne vedie.

Práve tu debata o Monaku medzi jeho priaznivcami stroskotáva: ak sa autá budú naďalej vyvíjať, môže televízny prenos začať pôsobiť smiešne až nepozerateľne, a to si organizátori F1 nemôžu dovoliť.

Další články autora

Komentáře

Sdílej naše články

- Reklama -PR články

Redakce doporučuje

Žena

královna